חשיבות המשחק אצל תינוקות

חשיבות המשחק אצל תינוקות

ניסיתם לחשוב על זה פעם?
כמה זמן בעצם במהלך היום תינוקות משחקים? כמה זמן במהלך היום מבוגרים משחקים? האם גם מבוגרים רוצים לשחק?

איילת בן מנחם מספרת לנו על חשיבות המשחק אצל תינוקות

כמה מילים על איילת בן מנחם

איילת נשואה לרועי ואמא לחמישה ילדים מקסימים: איתי בן 12, נעה בת 10, מיה בת 7, יהונתן בן 4 ואיתן בן 9 חודשים.
איילת היא פיזיותרפיסטית מזה 11 שנים. בתחילת דרכה היא עבדתה בשיקום מבוגרים בבית חולים "רעות" בתל אביב ולאחר מספר שנים החליטה לעבור לטפל בילדים.
כיום היא עובדת במכון להתפתחות הילד של "אחיה" ובמעונות היום השיקומיים של עזר מציון. לפני 3 שנים פתחה קליניקה פרטית בביתה שבשערי תקווה.
היא מטפלת במקביל בתינוקות בעלי עיכוב התפתחותי ובילדים בעלי צרכים מיוחדים ורואה בעבודתה שליחות.
איילת מרגישה שההורים כיום מלאים בחששות, דאגות ושאלות בעקבות המון מידע שהם קוראים עליו באינטרנט על התפתחות תינוקות ולכן תפקידה הוא להרגיע הורים ולתת להם הכוונה נכונה, לעשות להם סדר בכל השאלות והמידע שהם מקבלים מכל הכיוונים, בכדי שהם באמת יוכלו לתת לתינוק שלהם את כל מה שצריך וזקוק לו.

 
איילת בן מנחם

צילום: דליה ברודבקר

אז מהו בעצם משחק?

​משחק הוא פעילות משמעותית, אוניברסאלית וחווייתית המשותפת לכל בני האדם.
המשחק הוא פעילות שמטרתה לגרום להנאה, כיף וסיפוק מיידי. הוא צורך אנושי של כל בני האדם והוא מתפתח מגיל הינקות עד לסוף החיים.

השנה הראשונה של התינוק

נהוג לקרוא לשנה הראשונה בחיים השנה הסנסו – מוטורית, שכן בשנה זו התינוק לומד לחוש את העולם בו הוא חי ולהתנועע במרחב.
דרך התנועה והחושים התינוק מתחיל לשחק, וללמוד דרך המשחק מיומנויות חשובות.
בשנים הראשונות לחיי התינוק – המשחק הוא עיסוקו העיקרי. זהו הדבר העיקרי שמעסיק אותו כל עוד הוא ער, שבע ורגוע.
דרך משחק הילד לומד להכיר את הסביבה הפיזית שלו, להכיר את עצמו ואת כוחותיו, לשלוט בגופו ובסביבה, לבטא את מחשבותיו ורגשותיו.
הוא מפתח יכולות בתחומי הקוגניציה, המוטוריקה והתקשורת השונים.
המשחק מפתח גם יכולות חברתיות, הוא גורם לו להפעיל את הדמיון והמחשבה החופשיים, ותורם רבות לאספקט הנפשי והרגשי של הילד.
כאשר ילד נמצא במצב שגרתי ותקין הוא שואף לשחק.
גם אם לא יתנו לו צעצוע – הוא יחפש את המשחק וימצא אותו בסביבה המיידית.
בהתאם לגילו, ליכולותיו ולאופן המשחק האהוב עליו הוא האנשים שנמצאים בקרבתו, או פשוט יפעיל את הדמיון.
ימצא חפצים בסביבה שמתאימים לאופן המשחק שלו, ישתמש במתקנים שעומדים לרשותו, יפעל עם אפשר להתייחס למשחק בעצם כאל עבודתו של הילד, משימה שהוא לוקח ברצינות רבה משום חשיבותה להתפתחות הרגשית, החברתית והקוגניטיבית.
התפתחות המשחק היא חלק מהתפתחות האינטראקציה שלו עם העולם, ולמעשה, אחד המדדים לבריאות נפשית של הילד היא יכולתו לשחק.
לכאורה נראה שמשחק הוא דבר פשוט וטריוויאלי, אך לאורך השנים התפתחה ההבנה כי למשחק יש השפעה חיובית ומשמעותית הן בילדות והן בהתפתחות העתידית של האדם.

הבדלים בין משחקי תינוקות

למה בכל זאת יש הבדלים בין סוגי משחק אצל תינוקות?
תנאי החיים, תגובות הסביבה הבוגרת והציפיות שלה מן התינוק וממה שהיא רוצה לעצב ממנו כאדם בוגר – יוצרים את ההבדלים בין משחקיהם של ילדים שונים.
בנוסף, אפיוני המשחק נרכשים בכל תרבות על פי סגנון החיים הייחודי של אותה סביבה.
יחד עם זאת, ככל שהתינוק צעיר יותר, אנו יכולים לומר שהמשותף בינו לבין תינוקות אחרים רב על השונה.

מה אפשר ללמוד מהמשחק?

המשחק מספק הזדמנויות לחוויה וללמידה לתינוק או לילד ולמבוגר המתבונן בו:
​המבוגר יכול ללמוד באמצעות המשחק על הילד ועל צרכיו, על יכולותיו, על האתגרים שהוא מעמיד לעצמו, על עולמו הפנימי, על העדפותיו, על סגנון הלמידה שלו וכו'.
מן ההתבוננות במשחקו של הילד, לומד המבוגר גם על עצמו כעל הורה או דמות מטפלת.
כך הוא גם יכול לעצב לעצמו גישה מתאימה יותר לילד, לדרכי פעולתו ולמקורות הנאתו והנעתו, להתייחסות לסף התסכול שלו וכו'.
כמו כן, המשחק הוא אינטראקציה מרכזית וחשובה בקשר בין ההורה והילד מיום לידתו.
בכל גיל היא לובשת צורה אחרת – ולכל ילד מתאימה אינטראקציה משחקית אחרת, גירוי ומינון אחרים.
כפי שאנו, המבוגרים, איננו דומים באישיותנו, רצונותינו ויכולותינו – כך גם תינוקות וילדים שונים זה מזה.

יצירת קשר עם איילת

הקליניקה של איילת נמצאת בשערי תקווה, ניתן ליצור עם איילת בטלפון: 050-2557375 או בדף הפייסבוק שלה: איילת בן-מנחם פיזיוטרפיה לתינוקות וילדים.
*****
צילומים: דליה ברודבקר ואנה דולקין

 
נשיקות לירון
x

#{title}

#{text}

#{price}