התפתחות התינוק בשנה הראשונה

התפתחות התינוק: שנה ראשונה

מה קורה לתינוק שלך בשנה הראשונה? מה אנחנו מצפים שהוא ידע לעשות ומתי זה נחשב עיכוב התפתחותי?

איילת בן מנחם מספרת לנו על שנת ההתפתחות הראשונה של הילד.

כמה מילים על איילת בן מנחם

איילת נשואה לרועי ואמא לחמישה ילדים מקסימים: איתי בן 12, נעה בת 10, מיה בת 7, יהונתן בן 4 ואיתן בן 9 חודשים.
איילת היא פיזיותרפיסטית מזה 11 שנים. בתחילת דרכה היא עבדתה בשיקום מבוגרים בבית חולים "רעות" בתל אביב ולאחר מספר שנים החליטה לעבור לטפל בילדים.
כיום היא עובדת במכון להתפתחות הילד של "אחיה" ובמעונות היום השיקומיים של עזר מציון. לפני 3 שנים פתחה קליניקה פרטית בביתה שבשערי תקווה.
היא מטפלת במקביל בתינוקות בעלי עיכוב התפתחותי ובילדים בעלי צרכים מיוחדים ורואה בעבודתה שליחות.
איילת מרגישה שההורים כיום מלאים בחששות, דאגות ושאלות בעקבות המון מידע שהם קוראים עליו באינטרנט על התפתחות תינוקות ולכן תפקידה הוא להרגיע הורים ולתת להם הכוונה נכונה, לעשות להם סדר בכל השאלות והמידע שהם מקבלים מכל הכיוונים, בכדי שהם באמת יוכלו לתת לתינוק שלהם את כל מה שצריך וזקוק לו.

לפני שנתחיל

חשוב מאד לדעת ששנות החיים הראשונות של הילד מאופיינות בלמידה והיכרות עם העולם מתוך חוויה חושית.
הילד קולט את העולם בהדרגה באמצעות חושיו.
המסרים המועברים לפעוט נקלטים באופן חוויתי על ידי החושים הבסיסיים שלו: ראיה, שמיעה, ריח, טעם, מישוש. אך לא רק זה אלא צריך לזכור שלכל ילד קצב התפתחות משלו.
לא לכל הילדים בגיל שנה, לדוגמא, מתאימים מבחינה התפתחותית אותם צעצועים, כיוון שלכל ילד קצב התפתחות לגיטימי וייחודי משלו.
במקביל –  יש לבחור צעצוע על פי היכרות אישית עם הילד ועם מאפייניו. לכל ילד אישיות ומרכיבי טמפרמנט אחרים, צרכים אישיים שונים ומידה אחרת של רצון להתנסות בגירוי כזה או אחר.
אמנם אנחנו רוצים להרחיב את רפרטואר החוויות של הילד ולזמן לו גירויים מגוונים ושונים, אבל חשוב לזהות היטב מה מתאים לו, מה איננו אוהב, מה מרתיע אותו (למשל: צעצועים שעשויים ממרקם מסוים) ולהיות רגישים לכך.
כשנחפש להרחיב את מגוון המשחקים שלו יש לעשות זאת בהדרגה וברגישות ולא מתוך לחץ וזירוז.
 
התפתחות התינוק בשנה הראשונה

צילום: דליה ברודבקר

מתי תינוקות מתחילים לשחק?

משחק בעצם נצפה כבר בתוך הרחם. אנו רואים לעיתים תינוקות ברחם שמוצצים אצבע וזהו כנראה ניצני משחק ראשוניים.

0-6 שבועות

בשלב זה התינוק לא זקוק למשחקים ולגירויים רבים, אלא יותר למגע של אימו.
בגיל הזה בעיקר נשמיע לתינוק מוזיקה מרגיעה, נציע לו מובייל, פעמון, רעשן, ספרון עם תמונות בצבעים מנוגדים וחזקים כמו אדום־שחור־לבן המושמים בטווח הראייה של התינוק.
נתאים את מתן הגירויים בעיקר לזמן בו התינוק ער.

6 שבועות עד 3 חודשים

התינוק שוכב לסירוגין על הבטן ועל הגב ומתמודד עם הרמת הראש.
הוא עדיין מתקשה לשחק בשכיבה על הבטן ומשחק בעיקר בשכיבה על הגב.
משחקים מתאימים:  צעצועים רכים וצבעוניים ורעשנים רכים, ספר נפתח לשכיבה על הבטן, מובייל, הושטת יד למשחקים בטרמפולינה ובאוניברסיטה.
 

גילאי 3-6 חודשים

בגילאים אלו התינוק שוכב יותר ויותר על הבטן.
ישנה התחלה של חקירה של חפץ. עיקר המשחק והלמידה מתבצעים דרך הפה והאחיזה בידיים.
בתקופה זו התינוק מושיט יד לחפץ, תופס אותו ממשש ובוחן אותו ומביא לפיו.
משחקים מתאימים:  אוניברסיטה עם צעצועים אליהם יוכל להושיט יד, צעצועים טבעתיים צבעוניים, רעשנים, משחקי התפתחות רכים, בובות מרשרשות, חפצים בעלי מרקמים חלקים, מחוספסים, רכים וקשים. התינוק ייהנה מאוד גם לגלות את דמותו המשתקפת במראה המונחת לפניו.
 

גילאי 6-9 חודשים

בגיל הזה הרבה תינוקות מתחילים לזחול ואף לשבת.
התינוק אוחז כבר באחיזת פינצטה, לומד להעביר חפץ מיד ליד, מסוגל לאחוז שני חפצים בו זמנית. מתחיל שחרור רצוני ונשלט של החפץ.
משחקים מתאימים:  כדאי לפזר משחקים מעודדי זחילה מסביב כדי שהתינוק ישאף להגיע אליהם, כגון: משחקים מאירים ומנגנים, משחקיPop ups  , קוביות בגדלים ובצבעים שונים, בובות רכות, חיות פרווה, ספרים מבד ומפלסטיק רך, משחקי התפתחות במרקמים שונים.
נשכנים בשביל השיניים המתחילות לבצבץ.
ובכלל בגיל הזה תינוקות אוהבים את כל מה שיש בבית! מגבונים, טלפונים ישנים, מפתחות, שלטים, גלגל של עגלה....
קריאת ספר לתינוק

צילום: דליה ברודבקר

גיל 9-12 חודשים

בגיל הזה רוב התינוקות כבר יושבים ועומדים ואף מתחילים ללכת סביב חפצים.
נחשוף אותו למשחקים מעודדי הליכה כמו בימבה או הליכון משולש (לא הליכון ישיבה!).
בגיל הזה מתחיל לפתח מיומנויות של משחקי תקשורת כגון "כפיים", משחקי "קוקו", "ידיים למעלה על הראש" וכו'. הוא יתחיל גם לעשות "שלום", להצביע ועוד.
משחקים מתאימים: שולחן פעילות, עגלת דחיפה, מגדל טבעות, בועות סבון, קופסאת קוביות-, בימבה יציבה, ספרים, השחלת טבעות על מוט, משחקים מוזיקליים.
התינוק יזחל אל ארון המטבח ויוציא כלים כמו סיר, מכסה וירצה להקיש עליו באמצעות חפץ. ניתן לתת לתינוק כף עץ להקיש בעזרתה על סיר. התינוק ייהנה מהחוויה ומהצלילים שיופקו.

גיל שנה עד שנה וחצי

רוב התינוקות בגיל הזה כבר הולכים עצמאית.
הם מתחילים לחקור את העולם בצורה רצינית יותר ולכן נעודד מוטוריקה עדינה, קואורדינציה, פעילות תיאום עין-יד, חקירת אובייקט. מתחילים גם לשחק במשחק סימבולי כמו להאכיל בובה, לקלח ולהלביש אותה.
משחקים מתאימים: משחקי תן־קח, משחקי החבאת חפצים, השחלת טבעות על מוט, בניית מגדל מקוביות.
הפעוט ייהנה במיוחד להרוס מגדל שהוא בנה. פאזלים מעץ בעלי חלק אחד עד שני חלקים, משחקי כדור ראשוניים,משחקים הבנויים על עקרון סיבה ותוצאה - למשל לחיצה על כפתור המקפיצה חיה מקופסה. משחקים המשפרים את המוטוריקה העדינה כגון סגירת רוכסן, כיפתור כפתורים ועוד.
תחום המשחק הוא התחום הכי חשוב בחייו של התינוק והילד. בזכותו הוא בעצם מתפתח ולומד להכיר את העולם.
לכאורה, את תחומי המשחק אפשר לחלק לפי גילאים אך תמיד צריך לזכור שלכל ילד אופי משלו וקצב התקדמות משלו, ולא כל משחק שיעניין ילד אחד יתאים גם לילד אחר.
לכל ילד צריך להתאים את המשחקים שמעניינים אותו וגורמים לו הנאה.

יצירת קשר עם איילת

הקליניקה של איילת נמצאת בשערי תקווה, ניתן ליצור עם איילת בטלפון: 050-2557375 או בדף הפייסבוק שלה: איילת בן-מנחם פיזיוטרפיה לתינוקות וילדים.

*****
צילומים: דליה ברודבקר ואנה דולקין

 
נשיקות, לירון
x

#{title}

#{text}

#{price}